Als patiënt kom je alleen maar ‘aan de balie’ en heb je waarschijnlijk geen idee wat er ‘achter de schermen’ van de apotheek gebeurt. Nienke vertelt je graag wat er moet gebeuren voordat het medicijn met de patiënt mee naar huis kan. Loop een dagje met haar mee.
Controleren
“Een groot deel van ons werk bestaat uit controleren”, vertelt Nienke. “Zorgvuldigheid is belangrijk in ons werk. In de ochtend beginnen de assistentes altijd met het verwerken van de bestellingen. We controleren wat binnengekomen is, checken de voorraad, bestellen bij wat we onvoldoende op voorraad hebben en zoeken uit waarom bestellingen vertraagd zijn. Als een bepaald medicijn niet (meer) leverbaar blijkt te zijn, onderzoeken we of er een alternatief is, meestal in overleg met de apotheker of de arts die het middel heeft voorgeschreven.”
Verwerken
Het grootste deel van de recepten komt digitaal binnen. “Ik denk dat 90% van de recepten hier al binnen is, voordat de patiënt de praktijk van de arts heeft verlaten. Wij checken of het middel leverbaar is, printen het etiket en zetten het klaar om opgehaald te worden. Alle recepten worden in ons systeem gezet en dan blijkt of er contra-indicaties zijn voor deze patiënt. Ons systeem geeft een automatische melding als bepaalde medicijnen niet samen kunnen. In overleg met de apotheker of arts bepalen we of het middel tijdelijk niet genomen moet worden, op een ander tijdstip genomen moet worden of een poosje gestopt moet worden. Dit soort zaken geeft verdieping aan het werk en maakt het extra interessant.”
Afwisseling
Medewerkers en assistenten doen nooit een hele dag hetzelfde werk. “Om scherp te blijven is er afwisseling. Als je bijvoorbeeld in de ochtend achter de balie stat, sta je ’s middags achter. Alle werkzaamheden hebben voordelen: aan de balie heb je contact met patiënten, geef je advies en evalueer je het medicijngebruik. Achter ben je vooral bezig met controleren van recepten, invoeren van recepten, verwerken van bestellingen en ervoor zorgen dat alles op rolletjes verloopt.”
Overleg
Degene die de bestellingen verwerkt, heeft ook de taak om de telefoon op te nemen. “Ik vind dat heel leuk omdat je nooit weet welke vraag je krijgt. Het kan een verzoek om een herhaalrecept zijn maar het kan ook een overleg met een arts zijn.”
Uitwisseling
Bladel en Reusel werken nauw samen; iedere medewerker heeft een ‘vaste’ plek maar kan ook in de andere vestiging worden ingezet. “Heel leuk omdat je dan een keer met andere collega’s werkt. Een aparte taak in Bladel is het om de recepten voor het apotheekservicepunt in Lage Mierde klaar te maken; die worden één keer per dag daar uitgegeven als extra service zodat patiënten niet al te ver hoeven rijden.”
Leren in de praktijk
Wat het werk zo aantrekkelijk maakt is voor Nienke helder: “De afwisseling. Elke casus is anders, elk recept moet met de grootste zorgvuldigheid worden bereid. Er zijn heel veel verschillende taken en dat maakt het voor BBL studenten zo interessant; je leert alles in de praktijk. Je leert bij ons vooral om flexibel te zijn en daardoor word je een allround apothekersassistent.”